Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zakupy na Allegro
Forum użytkowników serwisu Sklepy24.pl > Forum konsumentów > Zakupy na aukcjach online (Allegro, Ebay, Świstak...)
Anonymous
Witam,
Jakie przysługują mi prawa w wypadku aukcji internetowych?
Niedawno skorzystałem z aukcji Allegro i dokonałem płatności przelewem.
W ofercie była informacj, że koszty transportu poniesie sprzedający.
Przesyłka została wysłana pocztą (paczką nieubezpieczoną) i została zagubiona. Czekałem na wyjaśnienia 2 miesiące. Sprzedający dostał informację od Poczty Polskiej, że paczka została zagubiona i stratę mogą mu zrekompensować kwotą 66 złotych (kwota transakcji 400). Zaproponowałem sprzedającemu anulowanie aukcji i poprosiłem o zwrot przelanych pieniędzy. Sprzedający zaproponował mi, że zwróci mi połowę wartości transakcji bo uznał, że musimy podzielić się stratą po połowie. Gdyby przesyłka była wysłana za pobraniem to sprzedający nie otrzymałby pieniędzy
tak jak ja nie otrzymałem telefonu a gdyby była ubezpieczona otrzymał by on stosowne do wartości paczki odszkodowanie.

Czy są przepisy prawne regulujące tego typu sytuacje i umożliwiają złożenie doniesienia na Policji?

Albert
zryfka
Zastrzegam się że nie jestem prawnikiem ale według mnie zastosowanie będą tu miały przepisy Kodeksu Cywilnego.
Moim zdaniem odpowiedzialność za szkodę wynikłą z powodu kradzieży przesyłki ponosi ten kto wybrał ten rodzaj dostarczenia towaru.
A więc jeśli sprzedajacy oferował różne rodzaje przesyłki w tym również przesyłkę ubezpieczoną(wartościową) a kupujacy z tej oferty nie skorzystał i wybrał przesyłkę zwykłą to niestety oznacza że przyczynił się do szkody i terez będzie musiał ponieść jej konsekwencje.
Jeśli natomiast sprzedający nie oferował takiej mozliwośći to dla mnie oznacza to, że przejął na siebie ryzyko związane z utratą lub zniszczeniem towaru w trakcie transportu.
Z tych względów każdy szanujący się sprzedawca w zależności od rodzaju i wartości przesyłki oferuje kupującemu różne jej warianty ale zawsze takie aby przy ewentualnym zniszczeniu, okradzeniu lub zgubieniu przesyłki zabezpieczyć interesy kupującego i swoje.
W mojej praktyce miałem kilka podobnych sytuacji jednak to zawsze ja jako wysyłający ( sprzedający) decydowałem jaka ma być przesyłka i to ja dochodziłem roszczeń od Poczty. Klient otrzymywał nowy towar.
A na marginesie dodam, że niestety klienci nie zawsze wypełniaja obowiązki leżące po ich stronie- a więc sprawdzenie stanu opakowania czy paczka nie została naruszona. Jest to ważne bo wiadomo że paczki nie są na poczcie traktowane z należytą starannością co prowadzi do uszkodzenia zawartości, a czasami są okradane . Zdarzyło mi się, że zapakowany w styropianowe wkładki opiekacz został w transporcie połamany, co moim zdaniem mogło nastąpić chyba tylko poprzez przejechanie samochodem po paczce. Klient taka paczkę odebrał i co gorsza podpisał, że jest w dobrym stanie. W tym momencie praktycznie zamknął drogę do jakiejkolwiek reklamacji. Warto o tym pamietać jeśli kupuje się towary wysyłane pocztą.
zx12r
Ja również uważam, że kupujący ponosi odpowiedzialność, tym bardziej że miał możliwość wyboru przesyłki. Jeżeli zatem sprzedający zaproponował podział kosztów, uważam że postąpił bardzo łaskawie i nie ma zamiaru wykorzystywać internetu do oszustw, lecz do zysku.
Mogę podać przykład z ebay.com ,gdzie jest również opcja wysyłki z ubezpieczeniem lub bez. A jeżeli kupujący wybierze opcję bez ubezpieczenia to w przypadku utraty paczki nie może żądać żadnej rekompensaty. Natomiast koszty ubezpieczenia paczki stanowią znikomy procent w stosunku do kosztów przesyłki, dlatego warto się zastanowić, czy warto czasem zapłacić 2-3 zł więcej i się nie martwić ?
To pozostawiam do wyboru każdemu kupującemu.

Pozdrawiam
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.