Udane zakupy internetowe Pomoc konsumencka Reklamacja i zwrot towaru Wiadomości konsumenckie

Gustaw podpowiada

Możemy zrezygnować z internetowych zakupów bez jakiejkolwiek przyczyny, odsyłając zakupiony towar wraz z oświadczeniem w terminie do 10 dni licząc od daty jego otrzymania - sklep internetowy jest zobowiązany niezwłocznie zwrócić nam pieniądze.Gustaw podpowiada jak robić bezpiecznie zakupy w internecie

zobacz więcej podpowiedzi

Wiadomości eCommerce

E-commerce krajowy i transgraniczny – wyzwania branży na polskim i europejskim rynku

Wprowadzenie systemu polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich, czy internetowej platformy ODR to kolejne wyzwania, jakie czekają w najbliższym czasie branżę e-commerce. Ich analiza była celem konferencji zorganizowanej przez Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) oraz Trusted Shops 2 października br., podczas której omówiono także zagadnienia praktyczne dotyczące stosowania nowej ustawy o prawach konsumenta w e-commerce – reklamacje, odstąpienie od umowy i zwroty towarów.

Katarzyna Słupek
DI, 03-10-2015

Klient z nowymi prawami. Zakupy będą łatwiejsze [Wyjaśniamy]

Polscy konsumenci dostali pod choinkę wspaniały prezent - sporo nowych, mocniej chroniących ich przepisów. Zakupy mają być jeszcze łatwiejsze i przyjemniejsze.

Jakub Wątor
wyborcza.biz, 30-12-2014

SafeBuy.pl zadba o większą przejrzystość warunków sprzedaży w polskich e-sklepach

Według twórców SafeBuy.pl tradycyjna certyfikacja sklepów internetowych to pracochłonny i kosztowny proces, który tak naprawdę niewiele daje e-konsumentom. Lepszą alternatywą ma być stworzony przez nich kodeks dobrych praktyk.

Liwia Klich
DI, 10-12-2014

zobacz więcej wiadomości

Wiadomości konsumenckie

3-D Secure (Visa) - metoda autoryzacji transakcji dokonywanych bez fizycznego użycia karty stosowana przez Visa. Wstępna autoryzacja transakcji jest dokonywana bezpośrednio poprzez bank-wystawcę karty np. poprzez dodatkowe hasło. Bank po potwierdzeniu, że osoba dokonująca zakupu jest rzeczywistym posiadaczem karty kieruje transakcję do normalnej autoryzacji.

Akceptant (Merchant) - osoba fizyczna lub prawna, przyjmująca karta płatniczą należność za dostarczone towary lub usługi (np. sklep)

Autoryzacja - proces sprawdzania czy na rachunku posiadacza karty znajdują się wystarczające środki na dokonanie transakcji. Pozytywna autoryzacja redukuje dostępne saldo posiadacza karty i blokuje środki na poczet płatności. Autoryzacja w rzeczywistości nie polega na potrąceniu środków z konta posiadacza karty. Potrącenie następuje dopiero w momencie rozliczenia transakcji.

B2C (Business to Consumer) - działania instytucji w których oferuje ona produkty lub usługi odbiorcom indywidualnym np w postaci sklepów internetowych, serwisów aukcyjnych oraz serwisów świadczących usługi z wykorzystaniem sieci Internet.

Bezpieczne połączenie (ang. secure connection) - połączenie pomiędzy dwoma komputerami, które wymieniają między sobą zaszyfrowane dane. Wszystkie nowe przeglądarki internetowe mają możliwość obsługiwania takich połączeń. Jest to ważne wtedy, kiedy przesyłamy poufne informacje (numer karty kredytowej itp.).

Centrum autoryzacyjne (ang. Acquirer) - centrum pośredniczy pomiędzy Akceptantem a Emitentem karty (ew. jego organizacją płatniczą). Centrum zapewnia autoryzację, czyli potwierdzenie, że bank lub organizacja posiadacza karty przyjmują na siebie obowiązki wynikające z transakcji. Fakt dokonania autoryzacji powoduje, że Akceptant może domagać się dokonania przez bank płatności za zakupione towary lub usługi.

Chargeback - zwrot pieniędzy z konta sklepu na konto posiadacza karty pobranych wcześniej na podstawie pozytywnej autoryzacji transakcji. Chargeback dokonywany jest na wniosek wystawcy karty lub posiadacza karty, gdy reklamują oni przeprowadzoną transakcję.

Cookie - porcja informacji (ciastko) wysyłana przez serwer do przeglądarki, która zachowuje te informacje na dysku użytkownika. Jeżeli użytkownik ponownie odwiedzi tą samą witrynę, serwer otrzyma od przeglądarki wcześniej zapisany cookie i będzie mógł odtworzyć poprzedni stan klienta. Cookie może zawierać takie dane jak np. informacje rejestracyjne, preferencje użytkownika, tekst logowania, itp.

CVC2 - odpowiednik technologii CVV2 stosowany przez MasterCard

CVV2 - technologia stosowana przez Visa, polega na umieszczeniu z tłu karty, na pasku popisu klienta 3-cyfrowego kodu. Kod ten należy podać podczas dokonywania transakcji bez fizycznego użycia karty np. przez Internet. Ma to potwierdzać, że osoba dokonująca zamówienia jest posiadaczem karty przy użyciu której chce dokonać zamówienia.

e-Commerce – elektroniczne wspomaganie handlu oraz wymiany dokumentów biznesowych. Obejmuje kupno oraz sprzedaż towarów i usług w Internecie (witryny WWW z katalogami i ofertami, elektroniczne wspomaganie zakupów), przekazywanie zamówień i potwierdzeń oraz obsługę płatności bezgotówkowych. Najczęściej spotykaną formą e-commerce są sklepy internetowe.

Emitent (ang. Issuer) - wystawca karty płatniczej, najczęściej bank lub instytucja finansowa, rzadziej organizacja płatnicza np. American Express, Dinners Club

Escrow - transakcja powiernicza, której zadaniem jest zabezpieczenie interesów sprzedawcy i kupującego. Bezpieczeństwo stron uzyskuje się dzięki uczestnictwu neutralnego powiernika, który nadzoruje realizację umowy oraz rozstrzyga ewentualne spory.

Netykieta - (netiquette, net-etiquette) etykieta sieciowa, niepisane reguły kulturalnego zachowania w Internecie.

Shopping - zakupy.

Skimming - klonowanie kart poprzez sczytanie zawartości paska magnetycznego karty ofiary. Zawartość takiego paska jest nanoszona na inną kartę, którą dokonuje się płatności na rachunek ofiary. Jest to obecnie jedno z najpopularniejszych oszustw związanych z kartami płatniczymi.

SPA (Secure Payment Application) - opracowany przez MasterCard odpowiednik technologii 3D-Secure Visy. Różni się zastosowaniem specjalnej aplikacji, która musi być uruchomiona na komputerze, z którego dokonywana jest transakcja internetowa. Wymaga także zmian w tradycyjnym systemie autoryzacji.

Spam - reklamy wysyłane pocztą elektroniczną do osób, które nie wyraziły zgody na ich otrzymywanie.

SSL (Secure Socket Layer) - protokół zapewniający bezpieczne przesyłanie danych pomiędzy serwerem internetowym a komputerem lokalnym. W przeglądarkach Internet Explorer i Netscape Navigator ustanowienie bezpiecznego połączenia z witryną sygnalizowane jest ikoną z symbolem zamkniętej kłódki, której kliknięcie otwiera okno z bardziej szczegółowymi informacjami. Bezpieczne połączenie potwierdzane jest również prefiksem "https" w URL-u witryny.

Transakcje MO/TO/IO - (mail order/telephone order/internet order) - zamówienie pocztowe, zamówienie telefoniczne, zamówienie internetowe - transakcja zapłaty za towary i usługi bez fizycznego przedstawienia karty płatniczej. Klient podaje tylko numer i pozostałe dane swojej karty w liście, przez telefon lub Internet. Transakcja następuje poprzez wprowadzenie przez sprzedawcę podanych danych do terminala POS. Z reguły do MO/TO/IO można wykorzystywać tylko karty wypukłe.

VbV (Verified by Visa) - usługa oparta o technologię Visa 3D Secure, polega na dodatkowej weryfikacji płatności dokonywanych bez fizycznego użycia karty. Aby skorzystać z VbV należy zarejestrować własną kartę Visa i podać specjalne hasło, które od tego mement będzie służyć dodatkowej weryfikacji podczas dokonywania płatności w Internecie.


Autor: Piotr Jarosz

Informacje podane na stronie mogą być nieaktualne lub niekompletne i ich opublikowane nie stanowi doradztwa prawnego.
Dla sprzedawców

copyright © 2005-2025 Sklepy24.pl  |  made by Internet Software House DOTCOM RIVER